TOK ZI MAHASETIA JADI MENTERI BARU DARI KELANTAN?

TOK ZI "PANGLIMA MAHASETIA"

TOK ZI

SEJARAH SEKALI LAGI BAKAL BUKTIKAN BUMI KELANTAN AKAN MENJADI PENYELAMAT SERTA  CORAKKAN POLITIK MASADEPAN NEGARA. ABE CUKUP POSITIF  BILA ANAK BUAH http://putrakkrai.blogspot.com SECARA LISAN BERITAHU BAHAWA  KHABAR ANGIN BERTIUP KENCANG DI UMNO BAHAGIAN KUALA KRAI  YANG  KETUANYA AKAN DITABALKAN SEBAGAI  SEORANG SENATOR BARU SERTA AKAN KEMUDIANNYA DINOBATKAN  SEBAGAI MENTERI KDN. DAN PERANAN YANG MENUNGGU BELIAU AMAT BESAR IAITU UNTUK MENEGAKKAN KESELAMATAN NEGARA, SERTA YANG TERSIRAT TENTULAH SELAMATKAN UMNO SEKALI LAGI DARI SEJARAH HITAM BERULANGNYA BADAI TAUFAN TSUNAMI PEREBUTAN KUASA DALAM UMNO 1987/88 DAN TSUNAMI ANUAR IBRAHIM 1998/99 YANG AKAN MERUGIKAN KITA ORANG MELAYU. NAMPAKNYA SEJARAH AKAN BERULANG KERANA BIBIT-BIBIT TSUNAMI TU SEDANG BERTIUP KENCANG, KHASNYA AKIBAT PRESTASI BURUK BN DALAM PR 2008 YANG LALU.

MENGAPA ABE KATA POLITIKUS KELANTAN YANG MENYELAMATKAN POLITIK UMNO? TAHUN 1987 TUN DR M MENANG 43 UNDI BERLAWAN DENGAN KU LI ADALAH KERANA UNDI PERWAKILAN DARIPADA KELANTAN KAN? TANYALAH BOS ABE TS MAT YAAKOB DAN AYAHANDA ABE TS TOK HUSIN SERAMA TU! ABE MASA TU SETIAUSAHA AKHBAR TS MAT YAAKOB MB KELANTAN YANG KEMUDIKAN UMNO NEGERI KELANTAN SEBAGAI KETUA PERHUBUNGAN KEPADA KU LI JUGAK. DAN TOK SERAMA ADALAH KETUA PENERANGAN UMNO YANG MENYELAMATKAN BAHTERA UMNO PADA MASA ITU.

NAH SEKARANG INI PERANAN TS ANUAR MUSA YANG DUDUK KERUSI TS MAT YAAKOB DAN TOK ALWI, TOK FATMI DAN…….. TOK ZI YANG DISENSASIKAN TU. ADAKAH TOK ZI JUGA AKAN BERPERANAN SEPERTI TS TOK HUSIN SERAMA? SEBAGAI BANDINGAN PULAK KITA ADA  TOK IBRAHIM ALI SERTA TOK GURU NIK AZIZ ADALAH ANTARA POLITIKUS KELANTAN BERTINDAK SEBAGAI PENGANCAU DAN ADU DOMBAKAN PAKATAN RAKYAT TU SUPAYA MEREKA TAK TERLALU GHAIRAH NAK RAMPAS KUASA IKUT “PINTU BELAKANG.” KALAU DI USA LUBANG BELAKANG DIBUAT MENYUMPAH DAN BUSUK LAH… TAPI KITA MENYUMPAH DENGAN PERKATAAN LAIN SEPERTI BARUA, GILA, LAKNAT… DAN PUKI MAK…. DAN LAIN2 SEWAKTU DENGANNYA.

TAK LENGKAP! PERANAN KU LI? BIASALAH KU LI SEBAGAI PUTERA RAJA BERJIWA RAKYAT DARI ISTANA KELANTAN SEBAGAI “PENDAMAI” YANG AKAN KUKUHKAN DEMOKRASI DAN KEMBALIKAN ORANG MELAYU PADA PERJUANGAN YANG ASAL. DULU PUN ITULAH MODALNYA KERANA NAK TENTERAMKAN MUSA HITAM DAN TUN MAHATHIR. MORALNYA KU LI NI MEMBAKAR DIRI UMPAMA LILIN UNTUK KITA ORANG UMNO. DULU DIA NAK NEUTALISASIKAN MUSA HITAM…. SEKARANG NI SAPA PULAK?

HAH! BAGAIMANA… LOJIK TAK OTAK ABE TENTANG ORANG KELANTAN SEBAGAI MAHAGURU POLITIK MALAYSIA?

BERBALIK PADA KHABAR ANGIN TOK ZI,  KALAU BENAR BERITA SENSASI INI MAKA IANYA AKAN KUATKAN LAGI BARISAN THINK TANK UMNO KELANTAN YANG ADA SEKARANG IAITU SETIAUSAHA POLITIK YB TOK ALWI ADUN KOK LANAS DENGAN PM DAN TOK FATMI MAT SALLEH, KETUA UMNO KOTA BHARU MENANG TAK BERTANDING, SUPOL DI PEJABAT TPM (ABANG IPARNYA TOK WAN ZAID BEKAS KETUA YANG DIBERHENTIKAN DI BAHAGIAN KUALA KRAI). MEREKA INILAH BRAIN UMNO MALAYSIA PADA MUSIM INI… KHUSUSNYA UNTUK DISEMBER 2008.

MORALNYA KELANTAN MEMANG BANYAK PEMIKIR POLITIK YANG BIJAKSANA DAN BIJAKSINI. BETUL DAN SAHLAH KATA KU LI SEMASA  SEMANGAT 46 MEMERINTAH DENGAN PAS DULU BAHAWA ORANG KELANTAN TAK PERLU DIAJAR UNTUK BERPOLITIK SEBAB “ORANG KELANTAN NI MAHAGURU POLITIK MALAYSIA.”

MAKNANYA DENGAN PERLANTIKAN TOK ZI NANTI,  KALAU BENARLAH (ABE NI TERIKUT ANUAR IBRAHIM KE?) MAKA BETUL LAH LAGI BAHAWA BUMI DAN ORANG KELANTAN AKAN JADI MAHAGURU BERPOLITIK. CONTUHNYA DI BAHAGIAN KUALA KRAI SENDIRI WALAUPUN TOK WAN ZAID CUBA MENAWAR DIRI KEMBALI SEBAGAI KETUA, TETAPI SEBAGAI “MAHAGURU” DIHARAPKAN TOK WAN IKUT LUNAS UNDANG-UNDANG DAN DEMOKRASI YANG SEJATI. OLEH ITU SEKIRANYA TERNYATA BAHAWA CAWANGAN-CAWANGAN YANG BERMASAALAH DI SEGI PERATURAN DAN ETHIKA UMNO TU DIDAPATI TIDAK SAH, MAKA TOK WAN KENALAH NASIHATKAN PENYOKONGNYA SUPAYA KEMBALI KEPADA SEMNAGAT PERJUANGAN UMNO ASAL IAITU “BERSATU, BERSETIA DAN BERKHIDMAT” DI BAWAH PIMPINAN TOK RAMZI SEBAGAI KETUA UMNO BAHAGIAN KUALA KRAI. ITU BARU MAHAGURU… KALAU BUAT KACAU… BERGADUH, MAIN KASAR, MAIN FITNAH, PROPAGANDA HITAM, YAHUDI SPIRIT, BERLARUTAN SAMPAI LAPUR BPR. MAKA KALU LAGU NI… TOK WAN BUKAN MAHAGURU TAPI MAHAGARU, MAHAMARU DAN MAHA..LIS! MINTAK2 JANGANLAH JADI MACAM TU SEBAB KITA ORANG KELANTAN KENA MAIN POLITIK “KELAS PERTAMA” BUKANNYA POLITIK MINDA KELAS KETIGA ATAU TA DOK KELAH LANSUNG. JANGAN MALUKAN POLITIK ORANG KELANTAN.

DIDOAKAN SUPAYA TANAH RENDAH SEKEBUN BUNGA, NEGERI CIK SITI WAN KEMBANG SEKALI LAGI AKAN MENYELAMATKAN UMNO DAN KITA ORANG MELAYU DARI HAKISAN KUASA POLITIK YANG BERTERASKAN KETUANAN MELAYU. SEMUA MASAALAH HAKISAN KUASA SEJARAH BUKTIKAN BERMULA DARI NEGERI LAIN…. DULU TS MUSA HITAM DARI JOHOR DAN DS ANUAR IBRAHIM DARI PULAU PINANG. KITA ORANG KELANTAN SEKALI LAGI TANPA KIRA PARTI, KIRA PUAK, KIRA KELOMPOK… MARI BERSATU BERJIHAT SELAMATKAN KEDAULATAN AGAMA DAN MARUAH MELAYU DARI ANGKARA PETUALANG…. INGAT ORANG KELANTAN ADALAH PAHLAWAN YANG PALING SETIA DAN BERANI MACAM GHURKHA. BUKTINYA LIHATLAH PRESTASI KITA DALAM POLIS, TENTERA, AKADEMISION, ULAMAK, PENULIS, PENJAWAT AWAM, GURU, USTAZ, NURSE, BUDAYAWAN, PENIAGA…. BLOGGER MACAM ABE?  DAN POLITIKUS…. KITA LAH THE LAST MAN STAND YANG AKAN PERTAHANKAN ISLAM DAN MELAYU. INI MAKANYA MENGAPA KELANTANIS PERLU SETIAP MASA DIBERI JAWAT JAWATAN PENTING DAN STRATEGIK.

DAN YANG PALING PENTING KITA FAHAM IAITU BUKTI HIDUP IALAH TOK ZI SENDIRI YANG MAHA SETIA PADA PAK LAH SEJAK DULU, KHASNYA WAKTU PAK LAH DIKOTAKKATIKKAN OLEH DS ANUAR IBRAHIM SEMASA DIA DI PUNCAK TAKHTA DALAM UMNO (SEKARANG UMNO YANG KAYAKAN DAN POPULARKANNYA NAK DIBUNUH DENGAN KONSEP PKR KETUANAN RAKYAT). HAI “LU PIKIRLAH SENDIRI.”

ABE – BERCITA2 NAK JADI MAHAGURU BLOGGERS.

TOK ZI BERSAMA TEAM PENYELAMAT UMNO MUSIM 2008

TOK ZI BERSAMA TEAM PENYELAMAT UMNO MUSIM 2008

3 comments so far

  1. cekka on

    Kalu kita nak sokong Tok Zi tapi tokse ko Nuar Musa, boleh ko Abe Ramly?

  2. aberamly on

    CEKKA, POLITIK NI SOKONG PADA WAKTU YANG TEPAT DAN KICK WAKTU YANG TEPAT. ANUAR MUSA TERER BAB NI. DULU SOKONG KU LI UNTUK LAWAN DR M. PAHTU JADI PANGLIMA DR M. PAHTU JADI ADIJAGAT PAK LAH… PAHNI?

    FENOMENA TOK WAR WAJIB DI KELANTAN. NOW PAK LAH KENA PAKAI TOK WAR SEBAB TOK ZI LESEN “P” LAGI. KALU TOHOK TOK WAR DIA AKAN GI? SAMAADA KU LI ATAU DS NAJIB. KALU NAK BELAJAR POLITIK… TOK WAR LAH. SEBAB DIA DAH TAK RELEVENKAN KU LI, TS TOK SERAMA, TS MAT YAAKOB, IBRAHIM ALI DLL… DIA PANDAI TAWARKAN ILMU ORANGLAH CEKKA. OLEH ITU TOK WAR LAH AKAN SELAMATKAN PAK LAH NANTI. KALAU PAK LAH BERHENTI. MAKA TOK WAR ADA DUA PILIHAN KU LI ATAU DS NAJIB. CUBA TEKA MANA DIA PILIH?

  3. aberamly on

    Pandanglah sesuatu itu dengan kaca mata Hikmah

    ABE AMBIK DARI BLOG JENDELA HIKMAH UNTUK SEMUA:

    Mulakan menulis blog dari langkah yang pertama

    Sejak akhir-akhir ini saya melihat anak-anak muda terutamanya golongan mahasiswa cenderung untuk menjadi seorang bloggers. Saya sendiri berasa gembira diatas kewujudan blog-blog anak muda sebegini kerana saya sememangnya mengharapkan wujudnya ramai bloggers yang kreatif dan kritis.

    Seperti sahabat-sahabat di bumi kinanah, mereka telah berjaya mewujudkan rangkaian blog yang cukup ramai melalu al-azharian top site. Walaupun disitu wujudnya pelbagai blog-blog persendirian, sekurang-kurangnya golongan yang bakal bergelar ustaz dan ustazah ini sudah maju di dalam bidang media alternatif ini.

    Ada dikalangan anak muda yang menjadikan blog mereka sebagai luahan hati mereka terhadap dunia politik pada hari ini. Terdapat blog-blog mahasiswa yang hanya menyiarkan diari hidup mereka di dalam olahan yang cukup menarik. Bagi golongan ustaz dan ustazah ini kebanyakkan daripada mereka lebih gemar menjadikan blog mereka sebagai medan dakwah dengan menampilkan artikel-artikel yang menjelaskan tentang Islam.

    Ramai juga dikalangan sahabat-sahabat saya yang menjadikan blog mereka sebagai tempat untuk menayangkan artikel yang di “copy paste” daripada blog orang lain. Bagi mereka himpunan artikel terpilih boleh membantu sahabat-sahabat mereka mencari maklumat dengan lebih mudah.

    Saya tidak kisah semua ini. Biarlah mereka mencuba untuk berbloggers. Janganlah dikritik semangat mereka. Untuk melahirkan seorang insan yang gemar menulis bukannya mudah. Tidak ramai yang sanggup menghadap komputer semata-mata mahu menyiapkan sebuah artikel. Mereka lebih gemar menghabiskan masa dengan melayari friendster berbanding menulis artikel-artikel yang bermanfaat.

    Saya pernah melalui semua ini. Di awal tingkatan 2, saya mula mengenali internet dan pada ketika itu tujuan ke Cyber Cafe semata-mata untuk berchatting diruangan MIRC. Ada dikalangan sahabat-sahabat saya yang ketagih MIRC sanggup melompat pagar diwaktu malam untuk melepaskan ketagihan mereka. Wang saku dan biasiswa dihabiskan semata-mata untuk melayari ruangan chatting untuk “war”. War ialah istilah yang digunakan untuk berperang didalam ruangan MIRC.

    Mujur dikala itu saya tidak terjebak ke kancah yang membawa kepada gian. Saya sekadar suka-suka untuk berchatting. Apabila masuk tingkatan lima, tujuan saya ke CC adalah semata-mata mencari bahan Usrah buat adik-adik bersama rakan saya Idris. Banyak bahan yang kami perolehi dan diphotostat untuk bacaan adik-adik di SMKAK. Ketika itu saya sudah mengenali friendster, namun saya bukanlah kaki friendster. Sehingga hari ini saya jarang menjengah laman friendster saya. Kewujudan friendster sekadar untuk mengikat tali persahabatan dengan sahabat sejak dari zaman persekolan. Manakala multiply pula dibuat atas sebab ingin mempromosikan blog saya yang sedia ada.

    Saya mengenali blog ketika tahun satu di Universiti Malaya. Blog saya yang pertama ialah http://syababmuslims.blogspot.com. Ketika itu bahannya sekadar bahan tugasan saya dan artikel yang di “copy paste” daripada laman web dan blog-blog yang lain. Ketika itu saya masih lagi mentah. Tidak tahu menilai apa gunanya blog yang saya miliki. Bagi saya blog merupakan tempat saya meluahkan apa sahaja yang saya fikirkan. Akhirnya, menukarkan blog saya kepada http://faisalkini.blogspot.com. Blog lama saya masih lagi digunakan untuk menayangkan video-video yang saya rasakan menarik. Tujuan blog ini ditukarkan nama adalah untuk menjadikannya lebih fimilar dengan masyarakat kampus yang terdiri daripada pelbagai kaum.

    Saya bukannya penulis yang hebat. Bahkan artikel-artikel saya sering dikritik kerana gaya bahasa yang ditampilkan tidak puitis dan kurang kritikal. Berbanding dengan aktivis mahasiswa yang lain, ramai menampilkan idealisme yang cukup tajam dan menarik. Walaupun dikritik saya tetap cuba untuk menulis kerana ingin belajar menjadi seorang penulis yang kritis dan menarik. Bagi saya kritikan yang diberikan saya terima dengan lapang dada dan dijadikan pedoman untuk memperbaiki tulisan untuk artikel yang akan datang.

    Sebab itu saya suka sahabat-sahabat membuat blog sendiri. Saya tahu ada yang kurang senang dengan kehadiran bloggers baru ini. Ada yang berpendapat blog menjadikan mereka tidak pro aktif kerana bermain di lapangan maya. Ada juga sahabat-sahabat yang menimbulkan persoalan mengapa perlu wujudnya blog jika tiada arah dan tujuan. Berblog semata-mata untuk popular atau berdakwah. Banyak lagi persoalan yang ditimbulkan.

    Saya rasakan lontaran persoalan itu ada betulnya. Namun begitu, bagi saya sekiranya blog yang dihasilkan itu tidak bercanggah dengan etika dan nilai moral kehidupan sebagai seorang muslim, ada baiknya kita memberikan galakkan kepada generasi baru untuk mempunyai blog sendiri. Ini bagi mencungkil bakat mereka yang sedia ada dan menanamkan sifat suka menulis dikalangan mereka.

    Bagi saya dunia blog menjadi medan kepada generasi muda terutamanya pendakwah untuk mengenali dunia global. Kita tidak boleh mengharapkan Ust Hasrizal dan Ust Zaharuddin semata-mata, tetapi perlu lahir generasi pelapis yang mampu untuk menjayakan misi dakwah di lapangan maya ini. Mulalah dengan langkah pertaman, saya yakin sahabat-sahabat mampu untuk meneruskan langkah yang seterusnya sehingga suatu hari nanti kita berjaya mewujudkan bloggers muslim united. Insya Allah…

    April 28, 2008 – Posted by ibnumustaffa86 | Cetusan Idea | | 2 Comments


Leave a Reply

